Vulkanen beklimmen in Guatemala

Vulcano Fuego from the base camp

Guatemala is een groot land en heeft zijn interessante plaatsen letterlijk door heel het land verspreid. Met deze rede was ik erg blij dat men hier is uitgerust met wat ik noem undercover-super-bussen. Ze zien er precies hetzelfde uit zoals in Europe behalve; Er past ongeveer 3 keer zoveel passagiers en bagage in. In plaats van afremmen kraken ze gewoon een beetje als ze door een gat rijden of volledig met de bodem aan de grond zitten. Bij het naderen van een ondiepe rivier hoeft er niet naar een brug of boot gezocht te worden maar rijd de bus gewoon door. Dit alles vind plaats onder het genot van luide, vrolijke muziek en een altijd lachende chauffeur. De grootste varriant van deze bussen heet een Chicken bus en is eigenlijk niets anders dan een gepimpte US schoolbus.

Chicken bus

Antigua

Guatemala telt in het totaal 29 vulkanen. Hoewel de meeste niet meer actief zijn betekend het wel dat er onder de grond nog steeds een hoop activiteit. Dit is ook duidelijk zichtbaar in de straten van Antigua. De meeste oudere gebouwen zoals kerken zijn beschadigd of zelfs (gedeeltelijk) ingestort door de grote hoeveelheid aardbevingen. De beschadigde gebouwen samen met de kleine kleurrijke gebouwen en de gigantische vulkaan in de achtergrond geeft een bijzonder decor. Ik heb bijna twee weken doorgebracht in Antigua, het meeste van de tijd werkend in één van de knusse koffie tentjes of het ontdekken van de stad en omgeving.

Beklimen van vulkaan Acatenango (3.976 m)

Hoewel ik regelmatig korte wandeltochten maak en mezelf als aanzienlijk fit beschouw, zie ik mezelf niet als een getrainde wandelaar. Toch was ik vastbesloten om dit fantastische avontuur aan te gaan. Rond 5 uur in de ochtend werden we opgehaald bij het Hostel en naar het startpunt wat rond 2500 m lag. Daar stond ik dan met mijn grote 65L rugzak gevuld met camping spullen, eten, water en veel, heel veel kleding. Helemaal klaar voor de tocht met mijn lokaal gehuurde wandelstok wandelstok tak gingen we de heuvel op. We hadden een groep van ongeveer 20 mensen en genoeg gidsen aangezien sommige mensen een drager voor hun equipment hadden gehuurd. Tijdens het lopen veranderde het klimaat langzaam. De jungle beplanting, warmte en hoge luchtvochtigheid maakte plaats voor een kouder droger naaldbos. De route was meedogenloos met het losse zand, de grote hoogteverschillen bij bijna iedere stap. De voelbaar ijler wordende lucht begon na een uur of 4 a 5 klimmen zin tol te eisen. Langzaam begon mijn knie het ook zwaarder te krijgen en ik was blij dat we het dragen van de tent rouleerde tussen 3 personen. Het was erg duidelijk: Ik ben Nederlands, geen berggeit. Wij hebben geen bergen.

Climbing

Toen we dichter bij de top kwamen veranderde de omgeving wederom van naaldbos naar een meer droger en dor landschap. Rond 5 uur in de middag kwamen we aan op de plek van het basiskamp voor de nacht. Het kampvuur, de warme maaltijd en warme chocolade melk was erg welkom. Helemaal omdat inmiddels al mijn laagjes kleding van mijn tas naar mijn lichaam waren verhuisd. Tijdens de nacht was het geluid van de iets verderop liggende actieve vulkaan Fuego erg goed hoorbaar. Iedere 10 tot 15 minuten was er een laag geluid vergelijkbaar met een donderslag hoorbaar. Het was erg bewolkte weer was het niet mogelijk om te zien wat er precies gaande was.

Om 4 uur begon de volgende dag met nog een paar uur te gaan tot de top. Toen de tentrits open ging waren we zo opgelucht dat de hemel helemaal helder was. Het pikdonkere kamp gaf een prachtig uitzicht over de stad met al zijn lichtjes. Naast de stad lag de actieve vulkaan Fuego die nog steeds iedere paar minuten het reeds bekende geluid maakte. Echter was het nu zichtbaar dat de Fuego eerst gloeiende stenen in de lucht schoot en er een riviertje lava langs de krater op liep. Het optische spektakel werd telkens een paar seconden later gevolgd door het reeds bekende donderslag geluid. Geweldig!

Fuego by night

TDe losse gravel samen met de harde wind maakte de laatste meters naar de top zeer zwaar. Doordat we inmiddels door de wolken wandelde was er niks te zien maar we waren zooo blij dat we de top en de uitdaging hebben gehaald! Terug in het kamp kregen we ontbijt en het goede nieuw dat we de tenten achter konden laten voor de volgende groep. Naar beneden was sneller maar ook zwaarder voor de knieën. Door het hele avontuur is me iets heel duidelijk geworden. Wat zijn we klein en nietig naast dit natuur fenomeen.

The team

Lake Atitlan

Na de wandeltocht kon ik wel wat extra tijd gebruiken om te relaxen en wat achterstallig werk in te halen. Het meer Atitlan was de perfecte plek om dit te doen. Atitlan bevind zich in een gigantische vulkanische krater op 1500m hoogte. Het meer is omringt door meerdere vulkanen met daartussen kleine dorpjes. De dorpjes functioneren als één door de vele watertaxi’s. Dit werd duidelijk toen ik een document moest printen en onderteken. Uiteindelijk moest ik met de boot naar het volgende dorpje om te kunnen printen. Dat is nou nog eens een klein dorpje.

Lanquin and Rio Dulce

Lanquin is een klein berg dorpje dicht bij de waterterrassen genaamd Semuc Champey. Helaas had het de dagen voor mijn bezoek veel geregend waardoor het water niet zo blauw was dan het normaal is. Desondanks heb ik mijn middagen goed vermaakt met het prachtige zwembad en dobberen met een biertje in de nabijgelegen rivier. I love my lifestlye 😊

Rio Dulse was mijn laatste stop voordat ik de grens over ging. De plek waar ik verbleef was zo afgelegen dat het alleen mogelijk was om per boot het hotel te verlaten. Er was geen internet, geen telefoon ontvangst en enkel stroom gedurende de dag. Perfect om even te ontladen, prachtige omgeving maar niet voor een digitale nomade.

Gallerij

Chicken bus Antigua - Damaged church Antigua - Santa Catalina Arch Antigua - Local merchants Antigua - Damaged building Antigua - Volcan Agua Antigua - Baseball players Antigua - Hungry Acatenango - First stop, still in open field Acatenango - Steep steps Acatenango - Jungle plants Acatenango - Getting higher, still happy Acatenango - Walking in the clouds Acatenango - Happy with my walking stick Acatenango - Warm fire Acatenango - Marsmellows Acatenango - Fuego by night Acatenango - Good morning Acatenango - Last meters to the top Acatenango - Windy, cloudy and cold. But we made it! Acatenango - Base camp Acatenango - Vulcano Agua from the base camp Acatenango - The team Vulcano Fuego from the base camp Acatenango - Both volano Agua and Fuego in one shot Lake Atitlan Lake Atitlan - Chiling at the lake Lake Atitlan - In the boat to do some printing Lake Atitlan - San Predro Lanquin - View from my balcony Lanquin - best pool ever Lanquin - View from the pool Lanquin - Who can beat a shower like this Semuc Champey Semuc Champey selfie Lanquin - Chilling in the river Rio Dulce - Fort Rio Dulce - River houses Rio Dulce - View from my room Rio Dulce - Chilling Rio Dulce - My new friend Rio Dulce - On my way to the border
Delen:

Gepost door Jeroen Janssen

Jeroen Janssen - Thai Mahal
Engineer en Avonturier. Doet niets liever dan de wereld rondreizen en heeft een sterke passie voor alles wat met engineering te maken heeft. Ik ben momenteel de wereld te ontdekken als Digitale Nomade.